Het verhaal van EnergyVision
Het draait om mensen, zeggen we altijd bij EnergyVision. Onze business is een people business. Altijd geweest. De wortels van die overtuiging liggen diep in het DNA van EnergyVision: ze liggen in de roots, de oprichting van ons bedrijf. Kennen jullie het verhaal achter de waarden van EnergyVision al?
EnergyVision is opgericht in het najaar van 2014. Op 8 oktober 2014 om precies te zijn. Door vier vrienden die een goed idee hadden (zoveel mogelijk mensen betrekken in de energietransitie) maar geen centen (6.200 EUR, destijds het minimum dat nodig was om een bedrijf op te richten). Met veel enthousiasme maar met lege zakken startten ze, Maarten, Klaas, Hassan en Koen. Eerst naar de notaris gaan. 1.500 EUR weg. Dan een kantoortje van 20m² met een raam met enkel glas huren. 3.500 EUR weg aan huur en huurwaarborg. Vliegtickets boeken naar China om de eerste klanten te zoeken. Hotelkamer boeken? Geen geld meer voor.
Centen hadden ze niet, maar tegelijk beseften ze: we hebben het beste kapitaal van de wereld. We hebben mensen. Het waren mensen die het verschil maakten, niet die 6.200 EUR die ze bij mekaar gespaard hadden. Niet de cash, maar de mensen maakten het verschil.Tot op vandaag is er aan dat DNA niets veranderd. Het gaat om mensen. Om medewerkers, om klanten. En dat is diep doorleefd in alles wat we doen. EnergyVision wil zo veel mogelijk mensen, gezinnen en bedrijven meenemen in de energietransitie. We gaan er prat op dat zo’n transitie niet moet gebeuren boven de hoofden van de mensen (het enige wat wij boven de hoofden van de mensen doen, is gratis zonnepanelen op hun dak leggen) en dat een transitie niet moet leiden tot extra kosten, of exclusie, of zorgen en vragen.
Het DNA is heilig
Natuurlijk is EnergyVision winstgedreven. Ook dat gaat terug naar de oorsprong van het bedrijf: als je geen centen hebt, moet je snel winst maken, of je gaat binnen de kortste keren de dieperik in. Aan leningen moesten we niet denken: tot op vandaag hangen in de bureau twaalf ingekaderde mails van de grote en kleine banken. Allemaal gaven ze een njet. “Nee, we geven geen lening.” “Nee, we geloven niet in het businessmodel.” “Nee, dit kan niet werken.” We moesten het op eigen kracht doen. En dus snel winst maken om centen te genereren. Ja, we zijn winstgedreven, vandaag niet meer om te overleven, maar om maximale impact te hebben. Ons model is vrij simpel: voor elke euro winst die wij maken, bespaart een klant er twee. Hoe meer winst we dus maken, hoe meer impact we kunnen hebben voor mensen die er op eigen kracht niet geraken. En daar gaat het om.
Tussen 2014 en 2022 bleef het kapitaal van EnergyVision officieel het minimumkapitaal. Intussen had het bedrijf al dertig miljoen EUR winst bijeen geraapt, maar het kapitaal was nog altijd dat van de start. Pas begin 2022 haalde EnergyVision voor het eerst kapitaal op. De investeerders wisten: het DNA is heilig en is wat van EnergyVision EnergyVision maakt. Op vandaag hebben de oprichters nog altijd meer dan 80% van de aandelen van het bedrijf in handen. Ze staan vandaag nog altijd stevig aan het roer van het bedrijf en bewaken mee het DNA. En de missie: het verschil maken voor mensen die er op eigen kracht niet geraken.
We groeiden tien jaar op rij in omzet en winst. We kregen er steeds meer klanten bij en steeds meer medewerkers. Alles veranderde, en tegelijk veranderde niets. Het gaat om mensen. Was altijd zo, zal altijd zo zijn. Da’s het verhaal van EnergyVision.
227 medewerkers
5 kantoren
10 koffiemachines
22 nationaliteiten
+ 20.500 projecten
+ 690 MWp PV
121 miljoen EUR
30,3 miljoen EUR
Onze visie en missie
EnergyVision
EnergyVision, what's in a name? Energie is een basisbehoefte en helaas maar al te vaak een grote kost. In een ideaal scenario nemen we alle energiezorgen van iedereen wereldwijd weg: genoeg energie, goedkoop en groen. Eco is hoe we de wereld zien: ecologisch, maar ook economisch.
EnergyMission
Onze missie is om iedereen mee te nemen in de energietransitie. Écht ie-der-een. Dat doen we door alle financiële en technische barrières weg te nemen en zelf te investeren. Door alles van begin tot einde op te volgen, van design tot oplevering en zelfs daarna, dag in dag uit, jarenlang.
Streven naar een betere wereld
Het DNA van EnergyVision
Bij EnergyVision streven we naar een betere wereld. Dat wil zeggen: meerwaarde en impact creëren voor onze klanten en hun omgeving, resultaat- en doelgericht zijn, maar ook van ons bedrijf zelf een aangename, fijne plek maken met oog voor mensen en hun wensen, noden, bezorgdheden en dromen, hoe divers ook.
De kracht van EnergyVision ligt in onze passie voor klanten en projecten, transparante communicatie intern en extern, en wendbaarheid en flexibiliteit op elk moment.
Onze kernwaarden zijn doelgerichtheid (streven naar impact), integriteit en transparantie.
DIT zijn onze EValues
Doelgerichtheid
Impact als streefdoel
Integriteit
We zijn integer en authentiek
Transparantie
Transparantie, duidelijkheid en openheid zijn cruciaal
Certificaten & awards