EnergyVision krijgt definitieve gunning voor concessie laadpalen NMBS en start voorbereidingen voor uitrol
29 juli 2025, 08:00 CEST
Gent, België
GEREGLEMENTEERDE INFORMATIE - Voorwetenschap
Definitieve gunning voor concessie laadpalen NMBS
EnergyVision maakt bekend dat de beroepstermijn op de eerdere gunning door NMBS inmiddels is verstreken en dat de concessie voor het leveren, installeren, onderhouden, exploiteren en financieren van publieke AC-laadpalen op de parkings van de NMBS officieel aan EnergyVision is toegekend. De concessieovereenkomst werd gisterenavond door beide partijen ondertekend, waarmee de looptijd van tien jaar nu van start is gegaan.
De concessie heeft betrekking op ongeveer 420 stations verspreid over het hele NMBS-netwerk. Conform het investeringsplan zal EnergyVision minstens 5.000 laadpunten installeren, met de mogelijkheid tot uitbreiding afhankelijk van de verdere vraag. Deze overeenkomst geldt voor een periode van tien jaar.
Strategisch belang en groeiperspectief
Dankzij deze gunning verwacht EnergyVision zijn ambities op middellange termijn - een verhoging van circa 2.500 naar 10.000 laadpunten - in één klap te realiseren, en dit volgens gelijkaardige EBITDA-marges als in de rest van zijn asset based mobility-segment.
Bovendien laat deze gunning ook toe om overtollige reststroom maximaal naar de laadpunten af te leiden. Dit leidt enerzijds tot betere prijzen voor eindgebruikers en anderzijds tot een hogere valorisatie van de reststroom voor EnergyVision.
“Als Belgisch verankerd bedrijf kiezen we bewust voor laadpalen van Belgische makelij, die we voorzien van lokaal opgewekte energie en die geplaatst worden door onze teams en door Belgische familiebedrijven als onderaannemers. Bovendien komt er in heel deze aanbesteding niet één euro subsidies bij kijken. Zo zorgen we ervoor dat de energietransitie hier stevig wortel schiet en dat de meerwaarde in ons eigen land blijft,” zegt Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision.
“Door te kiezen voor een brede uitrol van laadpalen op onze parkings, versterken we bij NMBS het duurzame en intermodale karakter van de trein. Voor onze reizigers wordt het nog aantrekkelijker om de wagen te combineren met de trein. Wanneer ze onderweg zijn kunnen ze zorgeloos hun wagen opladen. En wie thuis niet de mogelijkheid heeft een laadpaal te installeren, kan zo toch overwegen te kiezen voor een elektrische wagen om zich te verplaatsen naar het station,” zegt Patrice Couchard, directeur Stations bij NMBS.
De 5.000 laadpunten vormen een startpunt en kunnen desgevallend uitgebreid worden, in functie van de evolutie van de vraag. Dit wordt realtime gemonitord via het beheersplatform.
Gefaseerde uitrol en timing
EnergyVision bereidt momenteel alles voor om vanaf september 2025 te starten met de installatie van de eerste laadpunten. De uitrol zal gefaseerd gebeuren, met als doel om het volledige investeringsplan in 2027 gerealiseerd te hebben. Hierbij spelen omgevingsvergunningen en lokale implementatiesnelheid een belangrijke rol.
DISCLAIMER
Bepaalde uitspraken in dit persbericht kunnen toekomstgerichte informatie bevatten. Deze uitspraken vormen geen garantie voor toekomstige prestaties en er mag niet overmatig op worden vertrouwd. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken brengen noodzakelijkerwijs bekende en onbekende risico’s en onzekerheden met zich mee, waardoor de werkelijke prestaties en financiële resultaten in toekomstige perioden wezenlijk kunnen afwijken van de prognoses of resultaten die in dergelijke uitspraken worden geuit of geïmpliceerd. Er kan geen garantie worden gegeven dat toekomstgerichte uitspraken accuraat zullen blijken, aangezien de werkelijke resultaten en toekomstige gebeurtenissen aanzienlijk kunnen afwijken van wat in deze uitspraken wordt verwacht. Het bedrijf is niet verplicht om toekomstgerichte uitspraken bij te werken indien omstandigheden, ramingen of inzichten van het management veranderen, behalve zoals vereist door de toepasselijke wetgeving.