EnergyVision
België

Over hoge laadprijzen en ontevreden klanten

06.11.2024

GENT, 6 NOVEMBER 2024 – Transparantie, ontzorging van klanten en voorspelbare, lage prijzen zijn de kern van het aanbod van EnergyVision. Daar staan we voor, gaan we voor en willen we op afgerekend worden. En dan............... heb je de jungle van ondoorzichtige laadprijzen.
Het was weer zo’n weekje vorige week.

Op onze eigen laadpunten is het heel simpel: op elk moment zijn we bij de 2% goedkoopste aanbieders van België (dat wordt dagelijks extern gevalideerd), onze prijzen voor snelladers (DC) zijn even laag als die voor AC, en vind je elders goedkoper, dan krijg je het verschil van ons terugbetaald. Omdat we elke dag opnieuw willen bewijzen dat groene energie de voordeligste keuze is en we dat ook toepassen voor onze laadpassen.

Maar omdat we onze klanten zo breed mogelijk toegang willen geven tot laadpalen in Europa, kun je met onze EnergyVision laadpas ook bij laadpunten van andere aanbieders terecht. En daar gaat het soms heel lelijk fout. Het gebrek aan prijstransparantie en de wirwar van verschillende aanbieders zorgen ervoor dat je voor onverwachte kosten kunt komen te staan, zoals twee van onze klanten vorige week mochten ervaren.

De eerste klant had zijn wagen aan een laadpaal gehangen van BLINK, in een ondergrondse parkeergarage in Brussel. Tegen dat de wagen volgeladen was, was de klant al in het buitenland. Pas enkele dagen later kwam hij zijn wagen ophalen. Het rotatietarief dat op de paal aangerekend werd, was niet mis. En werd helaas pas drie maanden later duidelijk, zodat de klant het op die paal niet één maar drie keer voor had. De factuur? 1.934 EUR, voor drie halve laadbeurten.
Had de klant dit kunnen weten? Ja, had hij in de app gekeken.
Hadden wij dit kunnen tegenhouden? Op vandaag niet.

Een tweede klant was op doorreis in Duitsland en laadde een paar keer met onze pas aan een laadpunt van Total Energies. Zelfde verhaal. Wagen volgeladen, nog even blijven hangen en dan...... een factuur van meer dan 500 EUR (of ruim 2,60 EUR/kWh). Klant boos op ons.
Had de klant dit kunnen weten? Ja, had hij in de app gekeken.
Hadden wij dit kunnen tegenhouden? Op vandaag niet.

Maar morgen wel! Want om dit soort toestanden te vermijden, werken we aan een eigen app en platform, waarin we voor ultiem gebruiksgemak gaan. Standaard gaan we mensen behoeden voor onaangename verrassingen. Laadpunten die duurder dan een bepaald kWh-tarief zijn, of een aberrant hoog rotatietarief vragen, zullen standaard uitgeschakeld zijn. Gebruikers zullen toch kunnen laden op die punten als ze dat willen of moeten, door onze waarschuwing uit te vinken. Maar dan nog zullen ze meldingen krijgen als prijzen ontsporen.

Want belachelijk hoge prijzen zijn nergens goed voor en brengen helemaal niks op, behalve: ontevreden klanten, onbetaalbare facturen en onnodige zorgen en frustraties. We werken hard aan een platform dat deze verrassingen uitsluit. In afwachting roepen we de hele sector op tot meer prijstransparantie, en redelijkheid.

Voor de klant die een factuur van 1.934 EUR kreeg, hebben we 1.450 EUR kwijtgescholden.
Voor de klant die een factuur van ruim 500 EUR kreeg, hebben we de helft kwijtgescholden.
De rest nemen we in verlies.
Voor de volgende klanten kunnen we alleen maar blijven herhalen: check prijzen in onze app, laad vooral aan onze EnergyVision laadpunten, blijf niet hangen aan een laadpunt als je volgeladen bent. En blijf vooral klagen als er mistoestanden zijn. Bij ons wordt er naar je geluisterd.