FAQ | EnergyDrive

Info lidmaatschap & laadpas

Hoe kan ik een EnergyDrive laadpas aanvragen?

Vraag uw EnergyDrive laadpas aan via het webformulier op onze website.
We versturen uw EnergyDrive laadpas binnen de 48 uur.
Deze laadpas zal onmiddellijk werken wanneer u deze ontvangt.

Hoe lang duurt het vooraleer ik mijn EnergyDrive laadpas thuis ontvang?

We sturen de laadpas op binnen de 48 uur nadat we uw aanvraag via het webformulier ontvangen hebben. Deze laadpas zal onmiddellijk werken wanneer u deze ontvangt.

Waarom heb ik een abonnement nodig voor mijn laadpunt?

Met een abonnement kunt u gebruikmaken van goedkopere tarieven via onze EnergyDrive App, waar u ook een overzicht krijgt van al uw laadsessies.

Hoe lang is de duur van een abonnement?

De looptijd van een abonnement is één jaar. U kiest daarna zelf of u deze al dan niet verlengt.
Zonder tegenbericht zal het abonnement automatisch verlengd worden.
 

Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

U kunt een mailtje sturen naar info@energydrive.be met de mededeling dat u uw lidmaatschap wenst op te zeggen. De laadpas hoeft u niet terug te sturen.
Proficiat in ieder geval, u zou de eerste zijn. :)

Waar kan ik de EnergyDrive app downloaden?

U kunt de EnergyDrive app downloaden in de Google Play Store of de Apple Store en deze installeren op uw smartphone. U gebruikt de EnergyDrive app voor het vinden van beschikbare laadstations bij u in de buurt. Ook kunt u er laadsessies mee starten en betalen.

Waar en wanneer kan ik laden?

Kan ik met mijn EnergyDrive laadpas ook in het buitenland laden?

Via de EnergyDrive laadpas heeft u toegang tot tienduizenden laadpalen in heel Europa. Via meerdere interoperabiliteitsovereenkomsten is de EnergyDrive laadpas aangesloten bij ondermeer volgende platformen:

  • Girève
  • e-Clearing 
Zijn de ultrasnelladers 24/7 beschikbaar?

Jazeker. Op EnergyDrive laadpleinen met ultrasnelladers, heeft u 24/7 toegang en zijn er ook faciliteiten voorzien: u kunt er rustig een koffie drinken of naar het toilet gaan terwijl uw wagen oplaadt.

Waar vind ik een EnergyDrive laadpaal?

De kaart op onze app toont u alle laadstations bij u in de buurt. Op de kaart kunt u filteren op laadstations geschikt voor uw type elektrisch voertuig.

Kan ik overal opladen met mijn EnergyDrive laadpas?

Ja, onze laadpas werkt op zeer veel laadpalen, zowel in binnen- als buitenland. De goedkoopste tarieven kunnen we echter enkel garanderen op onze eigen laadpalen. Voor laadpalen die niet van ons zijn, is het tarief mede afhankelijk van de CPO en MSP die de laadpaal beheren.

Ik heb een financiële vraag

Wat krijg ik allemaal terug voor mijn abonnementskosten?

De standaardprijs van een abonnement bedraagt 20 EUR. Daarvoor krijgt u een gratis EnergyDrive laadpas, toegang tot de gegarandeerd goedkoopste tarieven, korting op een energiefactuur bij EnergyDrive en recht op het gratis gebruik van een Brusol deelwagen. Maar opgelet, tijdelijk is dit abonnement volledig gratis en kost het u dus niets.

Hoeveel kost een laadsessie normaal – en hoeveel met de EnergyDrive laadpas?

Dit is afhankelijk van de laadpaal. Iedere uitbater kan zelf de prijs op een laadpunt instellen.
Dit tarief kan uit verschillende elementen bestaan:

  • een startvergoeding,
  • een volumetarief (per geladen kWh)
  • en/of een tijdstarief (per minuut).

Het tarief dat van toepassing is, staat aangegeven op het laadpunt. Voor EnergyDrive laadpalen met een EnergyDrive laadpas is de prijs heel eenvoudig: voor de laadpalen van 22 KW is de prijs nooit hoger dan 0,25 EUR / kWh, voor de ultrasnelle laadpalen van 350 KW is de prijs nooit hoger dan 0,50 EUR (prijzen incl. BTW). Er wordt geen startvergoeding aangerekend en er wordt geen tijdstarief aangerekend (met uitzondering voor de ultrasnelladers van 350 KW indien er geparkeerd wordt terwijl er niet geladen wordt).

Hoe betaal ik voor mijn laadtransacties?

U ontvangt maandelijks een factuur met daarop een gedetailleerd overzicht van al uw laadtransacties van die maand. De betaling verloopt volledig automatisch, via domiciliëring.

Ik heb een technische vraag

Wat betekenen CPO en MSP?

De markt van elektrische wagens en laadpalen bestaat uit verschillende partijen. Er is de Charge Point Operator (CPO) en de Mobility Service Provider (MSP). De CPO zorgt voor de levering van de oplaadpunten, de installatie en het onderhoud van de oplaadpunten en de pechhulp. De MSP verkoopt mobiliteitsproducten en -diensten en zorgt voor de eindfacturatie. In dit geval een abonnement op het opladen, de bijbehorende oplaadkaart en/of de app en de betaling van uw laadsessies. EnergyDrive is zowel CPO als MSP.

Tot welk percentage moet ik de batterij opladen?

Bij de meeste wagens is een oplaadniveau van 80% voldoende voor normaal dagelijks gebruik, zeker wanneer u wil snelladen. Wij raden u aan de oplaadlimieten alleen te verhogen wanneer u lange afstanden gaat rijden.

Waarom gaat een ultrasnellader zoveel sneller dan thuis opladen?

Ultrasnelladers passeren de boordlader van een wagen en leveren rechtstreeks tot 350 kW gelijkstroom (DC) aan de batterij. Dit vermogen vereist speciale transformatoren en netaansluitingen die niet beschikbaar zijn in woningen. Het resultaat is dat een wagen in een mum van tijd is opgeladen: vaak in 15 minuten of sneller.

Is het veilig om mijn wagen op te laden?

Onze laadpalen voldoen aan de strengste regels en zijn conform alle vereiste veiligheidsvoorschriften. Met een compatibele stekker is het 100% veilig om uw wagen aan deze oplaadpunten op te laden.

Welk type kabel heb ik nodig om mijn auto op te laden?

Veruit de meeste elektrische wagens zijn met de laadpaal verbonden via een laadkabel met een type 2-stekker. Deze laadkabel wordt door de e-rijder meegebracht en moet in de wagen passen. Raadpleeg de handleiding van uw wagen voor de juiste kabel.

Om een ultrasnellader te gebruiken, heeft u een CCS-aansluiting op de wagen nodig. De ultrasnelladers van EnergyDrive hebben vast geïnstalleerde laadkabels, die zonder adapters kunnen worden aangesloten op goed uitgeruste voertuigen.

Hoe lang duurt een laadsessie?

De laadtijd van een elektrische wagen hangt af van de batterij, de oplaadtechnologie in het voertuig, het type laadpaal en het type laadkabel. In het algemeen kunt u uw wagen aan een 22 kW laadpaal volledig opladen in circa vier uur, terwijl dit aan een ultrasnellader in minder dan een kwartier kan.

Ik heb een probleem

Ik heb problemen tijdens het laden. Wat doe ik?

We beschikken over een 24/7-helpdesk voor onze klanten.
Bel naar +32 2 411 90 47
Of stuur een e-mail naar info@energydrive.be

Mijn EnergyDrive laadpas werkt niet. Wat doe ik?

We beschikken over een 24/7-helpdesk voor onze klanten.
Bel naar +32 2 411 90 47
Of stuur een e-mail naar info@energydrive.be

Wat moet ik doen als ik mijn EnergyDrive laadpas kwijt ben?

U kunt een nieuwe laadpas aanvragen door een mail te sturen naar info@energydrive.be. De vervanging van uw laadpas kost 20 EUR incl. BTW.